Absence pravidel závodění

Ahoj všichni

Rozhodl jsem se napsat toto pojednání, protože se nám rozmohl takový nešvar, a to v podstatě ztráta úcty k dodržování pravidel závodění. Dám vám pár příkladů. Není to narážka na konkrétní lodě, tak to nikdo nemusí brát osobně. Cílem je situaci změnit, aby levobok měl v reálném závodě přednost, loď  zcela vzadu se nikam necpala, loď v krytí respektována atd.

Na MMČR 2018 CZE 11 nedala přednost levoboku GER 172. K uzlíku na geně se zde nebudu vyjadřovat.

CZE 11 se na startu odrazila od CZE 2, posunula se dopředu a nás dozadu. Vzteky jsem neviděl.

Na Kieler Woche byla totální absence pravidel, lodě běžně narážely do bójky č.1, netočil nikdo. CZE 17 měla dvě kolize s dalšími loděmi, posádka CZE 17 ale neprotestovala a tím pádem se vlastně nic nestalo.

Na Lipně CZE 11 neumožnila CZE 2 objet CZE 211 s právem přednosti plavby. Tady bych rád podotkl, že mi bylo vcelku jedno, jestli CZE 2 nebo CZE 11 byla v právu, ale jednalo se o zbytečný vznik relativně nebezpečné situace, kdy nás CZE 11 v podstatě natlačila do možné kolize s CZE 211. CZE 2 protest podala a CZE 11 byla díky tomu vyloučena z rozjížďky.

CZE 2 měla kontakt s CZE 125. Chyba byla na straně CZE 125, která se dotkla špičkou lodě konce ráhna (v podstatě nám najela do ráhna). Jednalo se o lehounký dotyk bez vzniku nebezpečné situace včetně nulových následků, takže jsme se dohodli, že se to nijak řešit dále nebude, protože není nutné dělat z komára velblouda. Ale teoreticky by se to řešit v ten moment mohlo.

Na Gardě měla CZE 21 kolizi s další lodí na bójce č. 3, kdy jim loď zcela vzadu najela na záď s pohádkou “co jsme měli asi dělat, když CZE 21 prudce přibrzdila”. Jak může “FD prudce zabrzdit” nevysvětlili. CZE 21 má lehounce poškozenou loď, ale nepodala protest, takže se opět nic nestalo.

ITA 10 se při startu držela startovací lodě, nikdo neprotestoval. Řev člena posádky CZE 21 není totiž jako podání protestu. Rozjížďka byla nakonec zrušena (přestalo foukat), ale to není podstatné.  ITA 10 jsem po rozjížďce sdělil, že mám na ně už připravenou protestní vlajku, pokud to udělají znovu.

GER 98 nám udělala to samé co CZE 11 vloni na Nechranicích, tedy na startovní čáře se odrazila od nás a poslala nás dozadu. Tady musím říct něco pozitivního o CZE 11, kosák CZE 11 na rozdíl od obou členů posádky GER 98 alespoň netrpěl ztrátou paměti J.

Do AUT 15 (měla levobok) najela GER 88 (nebo 98), AUT 15 neprotestovala a tím pádem bylo opět vše v pořádku.

Jedna Německá loď nedala CZE 2 přednost na bójce č. 1, který se točila úplně nesmyslně pravobokem, takže se vzápětí lodě musely vzájemně vyhýbat. To jsme vyřešili na břehu přátelskou debatou, protože to Německá loď nejspíš neudělala naschvál.

Tenhle elaborát není o tom, kdo co v minulosti udělal a ukazování na kohokoliv prstem a jmenované lodě na to vůbec nemusí reagovat, je to zbytečné. Je to, tedy minimálně pro mne, již minulost a není třeba s k ní vracet. Je ale potřeba se z minulých chyb poučit a určit, co je nutné udělat, aby pravidla závodění byla opět respektována.

V průběhu závodu na Gardě jsem měl debatu s možná budoucím předsedou mezinárodní FD federace. Řekl mi, že řešení porušení pravidel jako dotyk bójky, kontakt mezi  loděmi atd. musí začít podáním protestu závodníky. Takže od Nechranic 2019 včetně, jakmile uvidí CZE 2 porušení pravidel, tahá protestní vlajku. A dalším lodím bych doporučoval totéž. Jen tak je možné vrátit respekt k pravidlům. Pokud loď dostane v normálním závodě dvakrát diskvalifikaci, závody pro postiženou posádku v podstatě skončily a příště snad bude pravidla více respektovat. Takže doufám, že se uvidíme na Nechranicích v hojném počtu a snad nebudeme muset řešit žádné porušení pravidel.

 

1 komentář

  1. Pavle, chápu, kam míříš. Měl jsi jet do Polska, tam by Ti protestní fáborek vlál celý závod.

    Jinak když už jsi explicitně deklaroval lodě, kterých se to týká, tak nezbyde než reagovat. V případě najetí do ráhna špičkou lodě (ráhno skončilo ve špičce lodě, kterou se tahá balón) je jediná fyzikálně možná varianta (podívej se na konec ráhna vůči konci lodě), že loď v závětří (CZE 125) a v krytí koliduje s ráhnem lodi v návětří (CZE2, jelo se na bočák se spinakrem). Tudíž chyba je na straně lodi v návětří a měla si otočit 360 – a navíc byla varována akusticky dostatečně dlouho dopředu.

    Tímto doporučuji nastudovat si pravidla, což bych ovšem měl též 😉

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *